Zarząd kadencja 2024-2025
Prezes Oddziału Łukasz Kubaszewski
Zastępca Adam Okręt
Sekretarz Filip Zerbst
Skarbnik Karol Kaczmarczyk
Komisja Rewizyjna
dr Wiesław Wiśniewski
dr Krystian Pyszel
dr hab. n. med. Mikołaj Dąbrowski
Kontakt: ptoitr.poznan(at)gmail.com
Przepisy dotyczące członkostwa
Członkowie Towarzystwa; ich prawa i obowiązki
§10
Członkami Towarzystwa mogą być:
lekarze specjaliści w zakresie: ortopedii i chirurgii urazowej, ortopedii i traumatologii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu oraz specjaliści pierwszego stopnia i lekarze w trakcie specjalizacji w tej dziedzinie, łącznie zwani dalej ortopedami,
lekarze innych specjalności, inne osoby fizyczne zainteresowane problematyką narządu ruchu – w przypadku członków honorowych i wspierających oraz osoby prawne – w przypadku członków wspierających.
§11
W skład Towarzystwa wchodzą członkowie: nadzwyczajni, zwyczajni, seniorzy, honorowi, korespondenci i członkowie wspierający.
§12
Członkiem zwyczajnym może zostać lekarz, który spełnia łącznie poniższe warunki:
posiada obywatelstwo polskie bądź obywatelstwo innego Państwa,
posiada prawo wykonywania zawodu w Polsce,
jest specjalistą ortopedą lub specjalistą innej specjalności zgodnie z & 10 pkt. 1,
spełni wymogi wynikające z ust. 2 niniejszego paragrafu.
zostanie przyjęty przez Zarząd Oddziału PTOiTr na podstawie deklaracji.
Kandydat staje się członkiem zwyczajnym Towarzystwa po akceptacji przez Prezesa Zarządu Oddziału lub przez jego zastępcę wypełnionego formularza zgłoszeniowego, który musi zostać przesłany do Zarządu Oddziału oraz po opłaceniu składki członkowskiej za dany rok, na konto Towarzystwa. Formularz zgłoszeniowy udostępniany jest na stronie internetowej Towarzystwa. Wniosek składany jest elektronicznie przez platformę, akceptowany przez Prezesa Oddziału i przekazywany do Zarządu Głównego.
Członek zwyczajny ma prawo: czynnego i biernego wyboru władz Towarzystwa, uczestniczenia we wszystkich zebraniach naukowo-dydaktycznych i imprezach organizowanych przez Towarzystwo oraz korzystania ze wszystkich uprawnień wynikających z postanowień statutu.
§13
Członkiem nadzwyczajnym może być obywatel polski lub innego państwa, posiadający prawo wykonywania zawodu w Polsce, specjalista l stopnia i lekarz specjalizujący się w ortopedii i traumatologii lub zainteresowany zagadnieniami ortopedii i traumatologii, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w ust. 2 niniejszego paragrafu.
Kandydat staje się członkiem nadzwyczajnym Towarzystwa po akceptacji przez Prezesa Zarządu Oddziału lub przez jego zastępcę wypełnionego formularza zgłoszeniowego, który musi zostać przesłany do Zarządu Oddziału oraz po opłaceniu składki członkowskiej za dany rok, na konto Towarzystwa. Formularz zgłoszeniowy udostępniany jest na stronie internetowej Towarzystwa. Wniosek składany jest elektronicznie przez platformę, akceptowany przez Prezesa Oddziału i przekazywany do Zarządu Głównego.
Członek nadzwyczajny po uzyskaniu tytułu specjalisty może stać się członkiem zwyczajnym po spełnieniu wymogów określonych w §12 punkt 1 i 2.
Członek nadzwyczajny posiada prawa członka zwyczajnego, przy czym nie posiada biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa, za wyjątkiem stanowiska przedstawiciela młodych lekarzy specjalizujący się w ortopedii i traumatologii narządów ruchu w Zarządzie Głównym.
Aktualna lista członków nadzwyczajnych w Oddziale Terenowym Towarzystwa jest prowadzona przez Sekretarza Zarządu Oddziału i przekazywana w formie mailowej raz w roku do Sekretarza Zarządu Głównego, który przygotowuje listę członków całego Towarzystwa.
§14
Członkiem seniorem zostaje na własną prośbę, złożoną do właściwego Prezesa Zarządu Oddziału, członek Towarzystwa, który przeszedł na emeryturę lub stałą rentę inwalidzką.
Po ukończeniu 70 roku życia uzyskuje się automatycznie status członka seniora.
Członkowie seniorzy posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego i są zwolnieni od uiszczania składek członkowskich.
§15
Członkostwo honorowe nadaje na wniosek Zarządu Głównego Walne Zebranie Członków osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa lub dla rozwoju ortopedii i traumatologii polskiej. Kandydata na członka honorowego zgłasza Zarząd Główny lub Prezes oddziału terenowy do Zarządu Głównego, który po jego akceptacji zgłasza kandydaturę na Walne Zgromadzenie Członków
Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem biernego prawa wyborczego i jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich i opłat zjazdowych.
Członkostwa honorowego może pozbawić jedynie Walne Zebranie Członków na wniosek Sądu Koleżeńskiego.
§16
Członkiem korespondentem może być lekarz, obywatel innego państwa, który czynnie współpracuje z Polskim Towarzystwem Ortopedycznym i Traumatologicznym.
Członka korespondenta powołuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Oddziału lub sekcji naukowej złożony za pośrednictwem Zarządu Głównego.
Członek korespondent nie posiada uprawnień wynikających z postanowień statutu, w szczególności w zakresie czynnego i biernego prawa wyborczego.
Tytułu członka korespondenta może pozbawić jedynie Walne Zebranie Członków na wniosek Sądu Koleżeńskiego.
§17
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która w pisemnym zgłoszeniu zadeklaruje stałą, roczną składkę na cele Towarzystwa.
Uchwałę o przyjęciu na członka wspierającego podejmuje Zarząd Główny.
Członek wspierający ma prawo korzystania z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
Członkostwo ustaje po dwuletnim okresie niepłacenia zadeklarowanych składek.
Członek wspierający nie posiada uprawnień wynikających z postanowień statutu w szczególności w zakresie czynnego i biernego prawa wyborczego.
§18
Członkowie Towarzystwa są obowiązani do:
przestrzegania postanowień statutu oraz uchwał władz i regulaminów wewnętrznych Towarzystwa,
aktywnego udziału w realizacji celów statutowych,
przestrzegania norm współżycia społecznego i etyki zawodowej,
regularnego opłacania składek członkowskich, o ile obowiązek ten wynika z postanowień niniejszego Statutu.
Członkostwo, w tym nadzwyczajne w każdym przypadku ustaje na skutek:
dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego pisemnie właściwemu Zarządowi Oddziału,
śmierci członka,
wykluczenia uchwałą Walnego Zgromadzenia na wniosek Sądu Koleżeńskiego za działalność na szkodę Towarzystwa lub w przypadku skazania wyrokiem Sądu Lekarskiego na karę zawieszenia (na czas zawieszenia) bądź utraty prawa wykonywania zawodu oraz w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych.,
skreślenia z listy członków przez Zarząd Oddziału z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich co najmniej za okres dwóch lat. Za termin wpłaty przyjmuję się datę 1 stycznia za dany rok.
Ponowne przyjęcie do Towarzystwa na członka zwyczajnego lub nadzwyczajnego, po uprzednim wystąpieniu z przyczyny wymienionej w § 18 ust. 2 punkt a, wymaga postępowania jak w przypadku pierwszorazowego przyjęcia (§ 12 punkt 2 i §13 punkt 2). W razie ustania członkostwa z przyczyny wskazanej w § 18 ust. 2 punkt d, członkostwo zwyczajne może być wznowione po opłaceniu zaległych składek członkowskich. Jeśli przerwa w opłacaniu składki trwa dłużej niż dwa lata, wznowienie członkostwa wymaga postępowania jak w przypadku pierwszorazowego przyjęcia (§12 punkt 2 i §13 punkt 2).
Istnienie po stronie członków zwyczajnych zaległości w opłatach członkowskich za dany rok na dzień 1 stycznia powoduje zawieszenie danego członka w prawach wyborczych (zarówno czynnych jak i biernych) do czasu uregulowania wszystkich zaległości, z tym jednakże, że uregulowanie zaległości w okresie krótszym niż 1 dzień przed odbyciem Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków powoduje, iż odwieszenie praw wyborczych następuje dzień po zamknięciu obrad tego Zgromadzenia.
Od uchwały Zarządu Oddziału przysługuje członkowi prawo odwołania się do Zarządu Głównego.
Przepisy statutu dotyczące Oddziału.
Oddziały Terenowe
§34
Zarząd Główny na wniosek co najmniej 12 członków zwyczajnych Towarzystwa zgłoszony na piśmie może powołać Oddział Terenowy Towarzystwa, zwany dalej Oddziałem, w danej miejscowości – wyznaczając tymczasowego przewodniczącego, który organizuje zebranie członków Oddziału i przeprowadza wybór zarządu.
§35
Obszar działalności oddziału i siedzibę ustala Zarząd Główny.
§36
Zarząd Oddziału Jest zobowiązany w terminie 14 dni od chwili ukonstytuowania się powiadomić Zarząd Główny i organ nadzorujący, właściwy ze względu na siedzibę oddziału, podając skład zarządu i adres siedziby.
§37
Władzami oddziału są:
Walne Zebranie Członków Oddziału,
Zarząd Oddziału,
Komisja Rewizyjna Oddziału.
§38
Walne Zebranie Członków Oddziału:
Uchwala kierunki działania Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków Towarzystwa,
Ocenia pracę Zarządu i udziela lub odmawia mu absolutorium po wysłuchaniu sprawozdań Zarządu oraz sprawozdania i wniosków Komisji Rewizyjnej,
Dokonuje wyboru i odwołuje członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału, 4.
Rozpatruje wnioski władz Oddziału i Jego członków.
§39
Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się co dwa lata przed upływem kadencji Zarządu Oddziału. Zarząd Oddziału zawiadomi Członków Oddziału przynajmniej na 6 tygodni przed terminem Zwyczajnego Walnego Zebrania o terminie, miejscu i porządku obrad.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwołane z inicjatywy Zarządu
Głównego, Zarządu Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału lub na pisemne żądanie 10 procent członków Oddziału, nie później niż 3 miesiące od zgłoszenia wniosku
o konieczności zwołania takiego zebrania.
Zarząd Oddziału zawiadomi Członków Oddziału, na oficjalnym portalu internetowym Towarzystwa www.ptoitr.pl, lub w inny sposób przyjęty w danym Oddziale, przynajmniej na 6 tygodni przed terminem nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału o terminie, miejscu i tematyce obrad.
Przygotowanie i organizacja Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków poza obowiązkiem zawiadomienia, który określony został w ust. 4, obciąża wnioskodawców zwołania Zebrania.
Uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału zapadają w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków Oddziału w tym przedmiocie, przy obecności
w terminie pierwszym – co najmniej jednej czwartej osób uprawnionych głosowania,
w terminie drugim – bez względu na liczbę obecnych, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
W przypadku braku kworum w pierwszym terminie Zebrania Członków, uprawniony organ wyznacza drugi termin Zebrania nie wcześniej jednak niż w 10 minut po pierwszym terminie.
§40
Zarząd Oddziału składa się z Prezesa, Prezesa Elekta, Prezesa Poprzedniej Kadencji,
Sekretarza, Skarbnika i członka zwyczajnego Zarządu, wybieranych w sposób tajny.
Walne Zebranie Członków Oddziału dokonuje wyboru i odwołania Prezesa, Prezesa Elekta, Sekretarza i Skarbnika Zarządu Oddziału oraz członka zwyczajnego.
Kadencja władz Oddziału trwa dwa lata i rozpoczyna się 1 stycznia najbliższego roku.
W oddziałach liczących mniej niż 50 członków, piastowanie poszczególnych funkcji w Zarządzie może trwać dłużej niż jedną kadencję.
W przypadku zgonu, odwołania lub pisemnej rezygnacji osoby pełniącej funkcje w Zarządzie Oddziału zastosowanie znajdują odpowiednio przepisy §26 niniejszego statutu.
Wybór pierwszego Prezesa Elekta Zarządu Oddziału następuje na pierwszym Walnym Zebraniu Członków Oddziału po wejściu w życie zmienionej treści regulacji odnoszącej się do Zarządu Oddziału Towarzystwa.
§41
Posiedzenie Zarządu Oddziału odbywa się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące. Uchwały Zarządu Oddziału zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
Posiedzenia Zarządu Oddziału zwołuje Prezes.
§42
Działalność Zarządu Oddziału obejmuje:
realizowanie statutowej działalności Towarzystwa,
organizowanie działalności naukowej i szkoleniowej na swoim terenie lub we współpracy z innymi oddziałami,
przyjmowanie członków zwyczajnych i nadzwyczajnych,
przedkładanie Zarządowi Głównemu w wyznaczonym terminie corocznych sprawozdań z działalności Oddziału oraz wnioskowanie do Zarządu Głównego w sprawach Oddziału i Towarzystwa.
§43
Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z trzech członków wybieranych na Walnym Zgromadzeniu, którzy wybierają z kolei spośród siebie przewodniczącego. Komisja Rewizyjna Oddziału jest organem kontroli wewnętrznej oddziału, a w zakres jej działania wchodzi kontrola całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
W przypadku zgonu, odwołania lub pisemnej rezygnacji członka Komisji Rewizyjnej Oddziału jej skład uzupełniany jest na wniosek pozostałych członków Komisji spośród członków Oddziału. Tą drogą można uzupełnić skład Komisji tylko jednokrotnie.
Oddział Towarzystwa może zostać rozwiązany uchwałą Zarządu Głównego po zasięgnięciu opinii zarządu oddziału, w szczególności w przypadku znaczącego zmniejszenia liczby członków lub braku działalności naukowej. Jego członkowie mogą przejść do innego oddziału.
§44
Prezes i Skarbnik Zarządu Oddziału Terenowego Towarzystwa działający łącznie mają prawo do podejmowania czynności faktycznych i prawnych oraz składania, a także odbierania w imieniu Oddziału Towarzystwa oświadczeń woli w sprawach majątkowych związanych z działalnością tego Oddziału Terenowego i w zakresie znajdujących się w dyspozycji Oddziału środków pieniężnych, w tym w szczególności do:
dokonywania wszelkich czynności z zakresu zwykłego zarządu, które okażą się konieczne w związku z działalnością Oddziału,
dokonywania czynności prawnych i faktycznych związanych z prowadzeniem działalności Oddziału,
zakładania oraz likwidacji rachunków bankowych w wybranym przez siebie banku oraz do dokonywania na nich operacji,
przechowywania, zabezpieczania i archiwizacji dokumentacji dotyczącej działalności Oddziału.
Wymienione czynności nie obejmują czynności przekraczających zakres Zarządu Oddziału, które należą do kompetencji Zarządu Głównego Towarzystwa, a w szczególności czynności polegających na:
sprzedaży całości lub części mienia należącego do Towarzystwa,
obciążaniu całości lub części mienia należącego do Towarzystwa,
zaciąganiu zobowiązań dotyczących działalności Oddziału, których celem nie jest wykonywanie zwykłego zarządu.